[pic=99_1240498628.jpg]De wereldwijde muziekverkoop is vorig jaar met ruim acht procent gedaald. Daarmee is de omzet van de muziekindustrie in tien jaar ruim gehalveerd, van 37 miljard euro naar 18 miljard. De omzetdaling was in 2008 het scherpst in de VS met 18 procent. Europa en Latijns Amerika hielden de schade beperkt tot 6,3 en 4,7 procent. Alleen Azië, waar digitale muziek een groter marktaandeel heeft, boekte een procent winst. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de IFPI, de organisatie die de grote muziekmerken als Sony, EMI en Universal Music Group vertegenwoordigt. Wereldwijd blijft de verkoop van fysieke producten als vinyl en cd’s slinken, terwijl de groei in digitale muziekdragers als mp3’s en ringtones dat onvoldoende compenseert. Zo stond in de VS tegenover een omzetdaling van ruim 31 procent van fysieke muziek een stijging van 16 procent voor digitale muziek. [b]Digitaal 24%[/b]Digitale muziek groeide in 2008 wereldwijd met 24 procent tot bijna 2,9 miljard euro, bijna een vijfde van de totale muziekverkoop. In de VS is de digitale muziekmarkt al half zo groot als de fysieke, in Europa slechts een achtste. Daar zoekt de muziekindustrie het vooralsnog in scherpere inning van uitvoerende rechten voor muziek in video’s, reclame of horeca. Die inkomsten stegen wereldwijd met 16 procent tot ruim 600 miljoen euro. De IFPI wijdt de voortgaande daling van de cd- en vinyl-verkoop aan concurrentie van games en films en vooral muziekpiraterij op internet. Eerder dit jaar schatte de organisatie dat 95 procent van de digitale muziek illegaal wordt gedownload: in 2008 werden naar schatting 40 miljard tracks illegaal en 1,4 miljard tracks legaal gedownload.Bron: http://www.ifpi.org/